5/5 - (1 vote)

Pod nazwą „system POS” kryje się cały zestaw narzędzi informatycznych, dedykowanych branży retail. Mowa tutaj nie tylko o komputerach i kasach fiskalnych, ale także o terminalach płatniczych, urządzeniach, wykorzystywanych do czytania kodów kreskowych, czytnikach kart czy w końcu również o oprogramowaniu, wspierającym efektywne zarządzanie procesem sprzedaży. Chcesz dowiedzieć się, jak w praktyce działa system POS i które rozwiązanie wybrać do swojej firmy? Najważniejsze informacje na ten temat zebraliśmy w naszym artykule.

Czym system POS różni się od systemu ERP?

System POS (Point of Sale) oraz system ERP (Enterprise Resource Planning) to dwa oprogramowania, pełniące zupełnie odmienne funkcje. Pierwszy z nich wykorzystywany jest bowiem na ogół w punktach sprzedaży, służąc szeroko pojętej obsłudze transakcji, połączonej z monitorowaniem stanów magazynowych. To właśnie dzięki niemu można zbudować satysfakcję klienta, rzutując tym samym na sukces marki. O korzyściach, płynących z wdrożenia systemów ERP przeczytasz z kolei na stronie https://odl.com.pl/system-erp, gdzie znajdziesz wiele interesujących informacji na ten temat. W tym kontekście warto podkreślić również, że system POS może zintegrować się systemem ERP, co przynosi wymierne korzyści zwłaszcza w większych przedsiębiorstwach, nastawionych na dalszy rozwój i świadomie podchodzących do optymalizacji procesów biznesowych.

Jak działa system POS w handlu detalicznym?

Systemy POS wykorzystywane są nie tylko w dużych sklepach sieciowych, ale również i w pojedynczych punktach sprzedaży. To właśnie tutaj stawia się przede wszystkim na:

  • niezbędne urządzenia, usprawniające transakcje,
  • intuicyjne oprogramowanie, dzięki któremu możliwe jest m.in. wydanie paragonu lub faktury VAT.

Aby jednak system ten funkcjonował sprawnie, konieczny jest właściwy wybór modelu, w jakim będzie działać baza danych. Jeśli zainteresowało Cię to zagadnienie, koniecznie przeczytaj artykuł „System POS – czym jest i jak wygląda integracja z ERP?”, do którego przeniesiesz się po kliknięciu w link. To właśnie w nim opisano bowiem najważniejsze różnice pomiędzy centralną a rozproszoną bazą danych. Warto podkreślić jednak, że współcześnie to pierwsza z nich staje się dominująca, na co wpływa przede wszystkim coraz szerszy dostęp do sprawnie działającej sieci internetowej.

Gdzie wykorzystywany jest system POS

Czy warto integrować system POS z systemem ERP?

Wróćmy jeszcze na chwilę do – wspomnianej już wcześniej – integracji systemu POS z systemem ERP. To właśnie ona pozwala bowiem na pełną synchronizację danych i informacji, co jest niezwykle istotne w kontekście prawidłowego działania bazy centralnej. System POS może bowiem wysyłać na bieżąco ważne informacje do oprogramowania ERP, umożliwiając tym samym sprawne zarządzanie procesami sprzedażowymi. Co więcej, nowoczesne systemy ERP, po zintegrowaniu z POS, mogą również zostać wzbogacone o tzw. EDI (Electronic Data Interchange). Więcej informacji na ten temat przyniesie z pewnością lektura artykułu „System EDI – Co to jest i ile kosztuje?”, którego autor kompleksowo opisał to rozwiązanie, mające służyć automatyzacji procesów wymiany dokumentów z partnerami biznesowymi wraz z korzyściami, płynącymi z elektronicznego obiegu danych.

W jakich branżach wykorzystuje się system POS?

Wiesz już, czym jest system POS i dlaczego warto zintegrować go z nowoczesnymi systemami ERP. Pora więc dowiedzieć się, które branże najczęściej sięgają po tego rodzaju rozwiązania. Z pewnością będą to:

  • sklepy spożywcze, w których dominują boksy kasowe, pozwalające na obsługę prostych transakcji,
  • gastronomia, w której wykorzystuje się intuicyjne terminale z dotykowymi ekranami,
  • sklepy odzieżowe, których pracownicy sięgają m.in. po czytniki kodów kreskowych.

A to tylko niewielka część sektorów, w których systemy POS odgrywają znaczącą rolę.

A co z handlem internetowym?

Współczesny handel przenosi się w coraz większym stopniu do sieci. Odpowiedzią na potrzeby sprzedawców będą więc nowoczesne systemy POS, które mogą zintegrować się z każdą platformą. Tym samym proces obsługi zamówień, składanych w e-sklepie, ulega automatyzacji. Dzięki temu zamówienia trafiają wprost do systemu, który zajmuje się również obsługą sprzedaży w sklepie stacjonarnym. To z kolei pozwala:

  • kupować produkty w sieci i zwracać je w sklepie stacjonarnym,
  • śledzić na bieżąco produkty, dostępne w e-sklepie i jego stacjonarnym odpowiedniku,
  • usprawnić realizację zamówień.

Systemy POS w handlu internetowym zwiększają więc efektywność sprzedaży, budując doświadczenie klienta i rzutując na sukces marki na rynku.